vrijdag 3 mei 2019

Oude schilderijendoos

Op de vliering staat al sinds jaar en dag een doos met een aantal natuurschilderijen van mij. Door gebrek aan rechte wanden heb ik ze niet hangen en liggen ze daar maar.

In het kader van het "ontzamelen" van teveel hobbies kwam ik de doos weer tegen.

Eigenlijk jammer, want ze zijn best wel leuk. Hoewel er op de kwaliteit van het schilderen wel wat af te dingen valt. Zo had (heb?) ik moeite met achtergronden. Dat is wel te zien aan de bomen van het Franse dorpje en de bladeren van de purperreigers. Ik ben dan ook overgegaan op zo min mogelijk in de achtergrond: vage groene vlekken die struiken moeten voorstellen of  grijzig witte wolken. Of zelfs strak hemelsblauw als bij de Vlaamse Gaai.
Ik ben later trouwens voorstander geworden van hoe minder hoe beter (al kan je dat niet afzien aan mijn plantendetailtekeningen - zie elders in deze blog).

Omdat ik de schilderijen niet aan de muur kwijt kon ben ik op gegeven moment gestopt met het schilderen. Voor wie doe je het als het toch in een doos verdwijnt op zolder?

De oudste schilderij is van eind vorige eeuw, de nieuwste van 2008.
Daar de schilderijen meer aandacht verdienen dan een doos op zolder publiceer ik ze nu in deze blog.:

Boerenzwaluw in de vlucht.
Detail Boerenzwaluw
De boerenzwaluw heeft op een tentoonstelling gehangen in het gemeentehuis van Nieuwerkerk aan den IJssel, ergens eind jaren tachtig begin jaren negentig van de vorige eeuw. Deze moet dus al oud zijn. Uit dezelfde periode zijn heel wat tekeningen en aquarellen van mij verdwenen tijdens een verhuizing (Te veel opgeruimd???). Het schilderij is gelukkig bewaard gebleven!

Een wat minder geslaagde knobbelzwaan bezig op te vliegen
 De knobbelzwaan moet ook al uit de vorige eeuw zijn, maar wanneer precies weet ik niet meer.

Een Berkenpage in een Frans dorpje, begin 2000

( Vlaamse ) Gaai in vlucht met eikel, plusminus 2004

Ook niet zo geslaagd: Purperreiger met jongen, 2004

Kerkuil met prooi, 2004

Detail kop Kerkuil

Detail prooi Kerkuil

Boomkikkers, 2005
Detail bovenste Boomkikker
Detail onderste Boomkikker
Koekoek, 2006
Op 29 april 2019 nog gehoord op het aardmonument "De Bol" te Schoonhoven, blijft leuk!

Detail Koekoek, 2006
 
Zingende Roodborst, 2008

Detail zingende Roodborst

Bosuilskuiken?

Detail Uilskuiken




Geen opmerkingen:

Een reactie posten