woensdag 1 mei 2019

Botanische Kunst 3: Adembenemende fijnstof


Dit kunstwerk, een derde bijdrage aan  "Mr. H. Bouquet", heeft fijnstof in de lucht als onderwerp. Het is een vorm van vervuiling die een negatieve invloed heeft op de omgeving. Planten, dieren en mensen zullen er nadeel van ondervinden.

„Iedereen heeft last van langdurige luchtverontreiniging.” Zijn eigen team berekende dat Nederlanders door fijnstof zo’n negen maanden korter leven. De last is groter voor mensen die bijvoorbeeld bij drukke wegen wonen, en voor mensen die lijden aan longklachten of hart- en vaatziekten. ( Bron: nrc.nl )

Vorig jaar fietste ik naar, in en van Rotterdam. Omdat het een warme zonnige dag was had ik mij ingesmeerd met een zonnebrandcrème. Die crème blijft altijd wat plakkerig, zeker als je bezweet raakt.

Wat ik nog nooit eerder in die mate had meegemaakt was, toen ik na thuiskomst een vinger langs mijn ingesmeerde been haalde, mijn vingertop zwart van de fijnstof was. Op mijn been bleef een lichte streep achter. Dat deed mij toch wel afvragen wat er in mijn longen terecht was gekomen.
Dit was eens, maar nooit meer fietsen naar Rotterdam (> 1,5), vanuit het Groene Hart (0,8 - 0,9)!
Overigens woon ik letterlijk onder de rook van Rotterdam, zie kaartje!!! Alleen aan de kust is het (nog?) leefbaar. ( Bron: rivm.nl )


Nu begrijp ik ook waarom je bij Rotterdam maar 80 km mag rijden op de snelweg. Maar dat is al jaren, dus die maatregel is bij lange na niet voldoende. Geen wonder dat, vooral, zoveel mensen dood gaan in grote steden aan fijnstof.

Fijnstof is een vorm van luchtvervuiling. Tot fijnstof worden in de lucht zwevende deeltjes kleiner dan 10 micrometer gerekend. Fijnstof bestaat uit deeltjes van verschillende grootte, herkomst en chemische samenstelling. Uit epidemiologische en toxicologische gegevens blijkt dat fijnstof bij inademing schadelijk is voor de gezondheid. Zo leidt het bij mensen met luchtwegaandoeningen en hart- en vaatziekten tot verergering van hun symptomen en heeft het bij kinderen invloed op de ontwikkeling van de longen. De normen voor fijnstof worden in Europa op veel plaatsen overschreden, vooral langs drukke wegen, door voertuigemissies. Fijnstof is een belangrijke bron voor smog.

Wat is er te zien op het kunstwerk? 

Je ziet een viertal rode driehoekige buizen. Die stellen verbrandingsmotoren voor. Er is één zwarte en die stellen de raffinaderij- en fabrieksschoorstenen voor.
Uiteraard zweeft daarom heen de fijnstof die neer dwarrelt op de flora en fauna.

Wat resulteert is een spookbeeld van wat was en waarschijnlijk(?) nooit meer terugkomt!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten