zaterdag 18 februari 2017

Costus scaber-bloem !!!

Op 1 februari 2017 heb ik in deze blog mijn tekeningen van 20 januari j.l. geplaatst van de plant Costus scaber. De bloem die ik daarbij voor een bloem aanzag was geen bloem, maar het zaadomhulsel (wit vezelig compact en hard plat propje met de zwarte zaden erin gestapeld en een bordeaux-rode drieslippige kroon, die ik dus voor de bloem aanzag).

De "bloem".
De echte bloem.
Nu een maand later bleek de plant opnieuw te bloeien. De bloemen komen uit de verschillende scheuten van de kegel naar buiten. Vormen een buis met drie punten. Eén zo'n punt wordt de bescherming van de meeldraden en stamper.
 
Om deze buis zijn drie aparte kroonblaadjes. Op de foto zie je er één weg buigen.
De meeldraden zelf zijn vergroeid met de buis en eindigen in een tweetal witte velden die de stuifmeel bevatten.
De stamper heeft een hele dunne draad die eveneens vastzit en doorloopt tot de bloembodem. In het afgevallen bloemetje kon ik door verwelking niet zien waar de stempel nu precies zat, maar gezien de lengte zat het waarschijnlijk net onder of net boven de stuifmeelvelden. Waarschijnlijk erboven. Op de foto zie je niets eronder, maar erboven een driehoekige constructie.
Jammer is dat je in een Hortus niet zo maar alles uit elkaar kan peuteren, dus ik moet het verder hier maar bij laten.
 
De bevruchting van de plant vind dus bovenin de buisbloem plaats.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten